[Talk-dk] Vejnavne og OSAK-data (Re: Lidt statistik)

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Søn Mar 6 11:44:05 GMT 2011

Jonas Häggqvist <rasher at ...> writes:

> Jeg mener den eneste grund (men en god en) til i det hele taget at gemme
> den forkortede udgave er at det er det navn der optræder i den centrale
> database - og så giver det ikke mening at rette i det.

Okay. I så fald er jeg klart tilhænger af løsning 5 med name_OSAK/osak:name
som Rasmus definerede.

Inden vi skrider til afstemning vil jeg gerne fremføre et argument mod
name=OSAKs vejnavn (løsning 1), som er uafhængigt af forkortelser eller ej.

Det er klart at der er hvad man kunne kalde stavefejl i OSAK (se flere
eksempler i tråden i november 2010). Og når vi har muligheden for at
gøre det rigtigt, synes jeg ikke vi skal trænge os selv op i et hjørne
hvor vi ikke kan undgå de fejl i OSM.

Vi har måske en forhåbning om at kommunerne med tiden vil rette fejl, og det
kunne være superfedt hvis vi kan hjælpe dem, så kan alle andre brugere
af OSAK også nyde godt af det. Men det kan lige så godt ske at der nogle
steder sidder en kortansvarlig som er ligeglad; jeg kender i hvert fald en
kommune hvor en henvendelse formodentlig vil blive mødt med blank afvisning
af den lokale kortdiktator. :) Vi kan måske komme til at vente 30 år på sådan
en fætter går af.

I min optik er det med at suge al det vi kan ud af OSAK, men heller ikke mere.
Det er ikke vores job at sørge for at OSAK er 100% korrekt, det er kommunernes,
hvor de også har midlerne til at sørge for at det bliver gjort. Vores job er
et 100% fejlfrit frit kort over DK.

Ole