[Talk-dk] Motorvejs-afkoersler

Martin List-Petersen martin at list-petersen.dk
Fre Mar 18 02:57:11 GMT 2011

Jeg havde et kig på motorvejsafkørsler på OSM i Danmark, for at se, om
der allerede er data, der kan bruges af navigations software.

Det tag, som navigations software skal anvende ifølge wiki'en er
"exit_to" -
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dmotorway_junction og
det ser ud til, slet ikke at være brugt.

"exit_to" blev kun indørt i Josm for omkring 5 måneder siden, men "name"
er sidenhen flittigt blev konverteret til "exit_to". I USA var der snak
om at convertere alle afkørslers "name" til "exit_to" i et huk i oktober.

I Danmark har det nye tag slet ikke været brugt. Lidt statistik viser
dog en par sjove ting:

http://tagwatch.stoecker.eu/Denmark/En/tagstats_highway_motorway_junction.html

junction_name=*     4
junction_ref=*     4
junktion_ref=*     2
junktion_na=Værløse     1

junktion_ref og junktion_na var begge på Hillerød motorvejen. Ingen af
de 4 tags foroven har nogen funktion eller virker til noget som helst.
Jeg har fjernet dem. Afkørslerne havde også "name" og "ref", samtidig
med. Tagene stammer tilbage fra februar 2009. Jeg har også set påkørsler
med de samme tags (hvilket giver null mening).

Format for "exit_to" er "Værløse", "211 Frederikssundvej" eller hvad der
nu end står på skiltet.

Jeg tænkte det er en god ide at nævne det. Navigationssoftware der
bruger OSM data vil uden "exit_to" ellers ikke give meget mere end
afkørselsnummer når man skal af et sted, medmindre softwaren bruger
"name" taget som nødløsning.

Måske skulle man kopiere eller konvertere alle "name" felter på
motovejsafkørsler til "exit_to".

Med venlig hilsen,
Martin List-Petersen