[Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tir Mar 22 03:59:12 GMT 2011

Hej,

Vi har været aktive siden i går :-) Det væsentlige er, at vi allerede
har fået ortofoto-laget lagt ind på vores tileserver.

Eller sagt helt enkelt: Vi har nu endnu bedre og nyere luftfotos over
hele Stevns Kommune tilgængeligt!

Jeg har skrevet lidt indledende dokumentation på:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Stevns
.. herunder hvordan man får adgang til luftfotoet. Man kan også se
luftfotos online - her aktiveret sammen med et lag over bygninger i
kommunen:
http://osm.rasher.dk/?zoom=12&lat=55.33166&lon=12.24603&layers=B000FFFFFFFFFFFFTT

I relation til dette, så er rettighederne helt afklarede (jeg lægger
dokumentation ind snarest muligt). I grove træk er vi sikrede af flere
årsager - nedenstående er kommunens opfattelse:

1+2: (Vejmidte-tema + FOT-data)
Hvis vi beriger/bearbejder data, må vi omtrent gøre, hvad vi vil (også
sælge dem). Dette dækker også over at konvertere data til OSM.
Derudover mener de ikke, at vi overdrager en brugsret ifbm. en import,
så selv under de omstændigheder er alt i orden.

3: (Ortofotos)
Vi bruger fotoet, fordi kommunen har overdraget os en brugsret. Ved at
stille fotoet til rådighed via en Mapserver overdrager vi ikke
brugsretten til andre.

Endnu en gang: det er fantastiske nyheder. Så er det nærmest bare at
gå i gang :-)

Jeg har indledningsvis lavet en test, hvor jeg importerede alle
brønddæksler med tilhørende manhole-værdier (manhole=heating, drain,
sewer). Mere præcist 3.216 styk, hvilket så samtidigt lod til at være
de første overhovedet i Danmark:
Det er nok ikke synderligt relevant data, men trods alt stadigvæk en
egenskab i landskabet. Her er fx et screenshot af en vej fra JOSM med
Stevns' luftfoto samt et par manhole-punkter:
http://osm.ter.dk/gfx/josm_manholes.jpg
Som man svagt kan se på de luftfotos, optræder de dæksler rent faktisk
også i virkeligheden :-)

manhole blev også valgt for ikke at komme i konflikt med eksisterende
data, samt at gøre de indledende øvelser til at få sat noget
automatisk opdatering af features, som (omtrent) ingen ville gide
manuelt at opmåle.

Importen foregik ved, at jeg ved hjælp af QGIS konverterede
MapInfo-datasættet til geoJSON-format, hvilket gjorde det let for mig
at efterbearbejde datasættet i PHP og lave relevante konverteringer
(fx at brøndtype "Regnvand" blev til manhole=drain) for at ende op med
en genereret .osm-fil, som jeg så uploadede vha. JOSM.

Mit næste projekt er at få importeret bygninger. Datakvaliteten virker
meget høj. Der er en ordentlig håndfuld forude samt nogle udfordringer
med multipolygoner, plus at der bør tjekkes op imod eksisterende
indtegnede bygninger i kommune-området i OSM.

For hvad angår bekymringen om at import tager alt det sjove ud af OSM,
så kan jeg "berolige" med, at der fortsat er kæmpe mængder af arbejde.
Jeg skrev allerede lidt om det i forbindelse med Fugros luftfotos:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#Indflydelse

Vi mangler stadigvæk masser af lokale observationer.
Hastighedsbegrænsninger, POIs, åbningstider, vejtyper (der skelnes
ikke rigtigt mellem vejtyper), og ikke mindst gang- og cykelstier!
Sidstnævnte er netop et område, hvor OSM er begyndt at rykke meget i
forhold til andre kort.

Dertil kommer, at meget af det importerede data kan ligge uden for det
almindelige område. OSM lægger fx op til at man også kan registrere
kloakdæksler og pipelines (de underjordiske rør), selv om de ikke kan
observeres. Plus at nok ingen gider at registrere kloakdæksler, selv
om det stadigvæk er en geografisk feature, som fx kan hjælpe med at
finde positioner ud fra fotos, m.m.

Nu må det være tid til at sove. Men kom endelig med flere forslag,
spørgsmål, etc. Det er som sagt offentlig data, som vi alle kan bruge.

(og lad mig så fyre en tak af til Jonas Häggqvist for god sparring
samt at opdatere http://osm.rasher.dk/ samt Janus Sandsgaard for at
være hurtig til at opdatere DNS for openstreetmap.dk til formålet)

- Peter Brodersen