[Talk-dk] Kirker, denomination

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Man Maj 30 13:42:08 BST 2011

Lige en lille ting i småtingsafdelingen.

Mht. tagning af kirker (og kirkegårde), er der (surprise) lidt delte
meninger om hvilket denomination tag der skal bruges. Jeg tænker primært
på kirker i Den Danske Folkekirke, som jo reelt set burde tagges ens. Det
står nu ikke helt skidt til. Nedenfor er fordelingen af brug af
denomination tagget i Danmark:

     462 lutheran
     239 protestant
      27 evangelical
      25 catholic
       6 mormon
       6 jehovahs_witness
       5 baptist
       4 methodist
       3 roman_catholic
       2 seventh_day_adventist
       2 pentecostal
       2 inner_mission
       1 orthodox
       1 apostolic
       1 anglican

Som det kan ses er de fleste tagget med lutheran, herefter protestant.
Efter min bedste overbevisning er begge korrekte - dog er lutheran mere
præcist idet det angiver en gren af protestantisme. Hurtig oversigt kan
fås på følgende sider:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Christian_denominations#Historical_schisms_and_methods_of_classification_scheme

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/da/wiki/Folkekirken

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/da/wiki/Lutheranisme

Umiddelbart vil jeg foreslå at vi om-tagger alle protestant til lutheran.
Enten i én omgang og så satser på vi kan rette evt. smuttere som ikke er
folkekirker bagefter (det kan jeg sagtens stå for), eller ved systematisk
gennemgang (så skal der flere til).

Og så vil jeg selvfølgelig opfordre til at vi fremover bruger
denomination=lutheran.

Til gengæld er evangelical direkte forkert at bruge om Danske folkekirker,
idet det har en meget specifik betydning på engelsk og angiver en specifik
gren indenfor protestantisme - se
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Evangelical

Jeg overvejer - med mindre der er vilde protester at re-tagge evangelical
til lutheran (efter at have undersøgt om der er tale om folkekirker).

Til slut burde man vel angive enten roman_catholic, greek_catholic eller
hvad der ellers er i stedet for bare catholic. De fleste er vel
roman_catholic.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk