[Talk-dk] Kirker, denomination

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Man Maj 30 15:10:42 BST 2011

Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér skrev:
> tanken om at skelne statskirken og forskellige frikirker tiltaler mig.
> Omvendt må man så spørge, hvem der kan have gavn af det, og det er vel
> begrænset.

En kirkelysten i en fremmed by vil ofte ønske at anvende en kirke for
samme menighed som derhjemme - f.x. folkekirken. Så jeg vil mene, at det
er en nyttig oplysning.

Ofte vil man også gerne vide, hvilken retning indenfor folkekirken, den
lokale præst prædiker efter (indre mission, grundtvigsk, karismatisk
etc), men det må falde ind under ikke-verificerbare oplysninger :-)

En verificerbar (og nyttig) oplysning om folkekirker er til gengæld,
hvilket sogn de tilhører. Måske kunne man blot genkende folkekirker ved,
at der er mærket med sogn?

- Jørgen Elgaard Larsen