[Talk-dk] Opdateret DA:Map features

Lars Thegler lars at thegler.dk
Tir Nov 1 10:50:10 GMT 2011

2011/11/1 Niels Elgaard Larsen <elgaard at agol.dk>:

> Ja, jeg synes det er lidt uheldigt at overskriften er "Grusveje/stier"
> for de fleste grusveje er efter min mening ikke "tracks".
>

> Jeg har den opfattelse, at hvis det er veje, hvor almindelige
> familiebiler normalt kører hele året, så er det ikke et "track".
> Hvis jeg på Fugro kan se biler og carporte, så tagger jeg som
> "unclassified" eller "service" med "surface" lig "gravel" eller
> lignende. Det samme hvis det er GPS-spor, jeg selv har lavet fra en bil
> (jeg har ikke en Landrover til rådighed).

Helt enig.

> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Roads siger
>
> ==
> Unimproved roads should be tagged with highway=track. These are
> generally lower quality than paved gravel roads.
> ==
>
> Så "tracks" er noget, der er dårligere end grusveje.

Som det er beskrevet under 'Tag:highway=track', anvendes 'track' om
hjulspor anvendt til arbejdskørsel. Så valget af tag afhænger nok
nærmere af brugen, end af vedligeholdelsesstanden. Men bortset fra
det, er vi helt enige. En grusvej i et sommerhusområde er ikke et
'track'. En grusvej i en skov, måske spærret af en aflåst bom, er et
'track'.

/Lars