[Talk-dk] Ang. adressenoder med fejl

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Ons Nov 2 20:39:45 GMT 2011

Det er ikke nogen hemmelighed at der er fejl i nogle af adressenoderne fra
OIS. I det store hele er data af rigtig høj kvalitet, men der er smuttere
hist og her. Jeg taler her om adressenoder som er forkert placeret, eller
måske slet ikke burde eksistere - vejnavne har vi allerede taget fat på.

Indtil videre har vi ikke haft nogen overblik over disse, og ingen
konsensus om hvad vi gør. Nogen har flyttet på dem, andre har slettet dem,
andre igen har ladet dem være. Uanset hvad, kan vi vel alle blive enige om
at det mest optimale ville være hvis vi fik rettet data ved kilden - altså
OIS data (som indrapporteres fra kommunerne, så vidt jeg forstår).

I den forbindelse har jeg lavet en hurtig lille side som slår op i OSM
efter adressepunkter med et fixme tag, og viser dem i listeform. Lige pt.
er resultatet ikke umiddelbart voldsomt brugbart, hvilket ikke er
overraskende da der ikke har været nogen særlig funktion i at tagge
adresse-noderne.

Jeg forestiller mig vi måske kunne komme på et keyword som vi inkluderer i
fixme tagget når vi har det på fornemmelsen at der er tale om fejl i OIS.
Listen kunne så nøjes med at vise disse, eller fremhæve dem, således at
kommunerne kan få en oversigt over punkter de skal tjekke op på.

Siden er her:

http://osm.rasher.dk/tools/addressfixmes.php

--
Jonas Häggqvist