[Talk-dk] Offentlige data i spil

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Tir Nov 8 07:19:01 GMT 2011

> Som ansat ved Center for Teknik & Miljø i Frederikshavn Kommune har jeg
> adgang til data over eksisterende cykelstier, -baner og -striber i hele
> kommunen - både i byområderne og "det åbne land". Data er ajourført i
> 2010/11 i forbindelse med udarbejdelse af politik for fremme af cykeltrafik.
> Jeg har overbevist de der bestemmer mere end jeg om, at vi med fordel kan
> gøre bl.a disse data tilgængelige for andre - f.eks. for Open Street Map -
> så de måske kan nyttiggøres på en måde vi aldrig havde forestillet os.

> [...]

Hej Finn

Tak for  Frederikshavn Kommune interesse i at vil stille cykeldata
tilrådighed. Det nemmeste for jer vil være i første omgang at oprette
en hjemmeside hvor man kan downloade jeres cykeldata.  MapInfo
formattet er helt fint, der er mange tekniske personer her på
OpenStreetMap som kan konvertere til formatter som OpenStreetMap kan
bruge. Såfremt jeres cykeldata er noget der kan bruges i OpenStreetMap
regi.

Fx Stevns Kommune har sat en side op hvor man kan hente deres geodata.
  http://www.stevns.dk/Borgere/Selvbetjening/Info-paa-kort-GIS.aspx
Københavns Kommune har også sat en side op hvor man kan hente deres geodata
http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/CyklernesBy/CykelData.aspx

Dernæst på samme side skal fremgå  en licens for jeres data, hvor det
skal fremgå at jeres data må bruges af private og kommercielle aktører
helt frit og kvit. Grunden er at OpenStreetMap ikke bruger data som er
copyright beskyttet, samt at vi ikke kan garantere at fx hvis jeres
data bliver brugt af kommercielle aktører, hvis jeres data bliver
brugt i OpenStreetMaps database.

Nu har Offentlige data i spil - initiativet heldigvis lavet en
standard licens til offentlige myndigheder "Åben offentlig datalicens"
som vil stille data gratis tilrådighed. En template af denne licens
kan hentes her
http://digitaliser.dk/resource/600558

Stevns Kommune har brugt denne licens og kan læses her
http://www.stevns.dk/lib/file.aspx?fileID=3385&target=blank

Så I får en ide om hvordan denne "Åben offentlig datalicens" kan udfyldes.

Det var så mine råd i første omgang. Såfremt Frederikshavn Kommune
opsætter en hjemmeside osv, så er I selvfølgelig velkommen til at
skrive til denne mailing liste igen med en URL til hvor I har lagt
jeres cykeldata henne på nettet.

vh
Søren Johannessen