[Talk-dk] ODBL overgang 1. april 2012

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tor Nov 17 19:53:05 GMT 2011

On 17/11/2011 12:17, Rasmus Vendelboe wrote:
> Du er ikke blind Esbern! Der er desværre bare ikke nogle rigtigt gode
> værktøjer til rådighed :(.
> Her hos mig fungerer JOSM-pluginnet kun so-so hvis man forsøger at loade
> for alt over meget små områder. Hele Århus S er ikke ODBL-køreklar, så
> har kan du f.eks. se pluginet i funktion [1].

Først det positive. Danmark er godt med mht til licensomstillingen i
forhold til de fleste andre lande. Mange områder i Danmark er så godt
som ODbl klar. Det er noget værre i nogle af vore nabo-lande f.eks.
Holland, hvor jeg også bidrager.

Der er desværre også stadig nogle problem-tilfælde såsom Aarhus. Jeg
kiggede lidt på data for Aarhus i JOSM med licens-pluginnet. Alle
ikke-kompatible veje har så vidt jeg kan se været redigeret af "Nielsen
72", den eneste bruger i DK top 100, der endnu ikke har taget stilling
til odbl. Har nogen prøvet at kontakte ham? Jeg mener at der er (eller
var) en OSM lokalgruppe i Aarhus, måske kender de Nielsen 72.

Ole / polderrunner