[Talk-dk] Vandløb

Hjart hjart at milvus.dk
Ons Okt 5 14:13:41 BST 2011

Som jeg opfatter det er alle vandløb der på dansk klassificeres som "å" (som
f.eks. nedennævnte Avlby Mølleå) lig med det der på engelsk kaldes "river".
Udenlandske rivers kalder vi generelt floder (undtagelser er f.eks. de svenske
og norske modstykker). En "stream" kaldes på dansk en "bæk" og er generelt
ikke meget bredere end at man kan springe over den.

Rigtig mange danske vandløb har været udsat for udretning. Dette betyder efter
min opfattelse ikke at de ikke stadig kan kaldes åer eller bække på alle
strækninger.

Grøfter er hvad vi f.eks. finder langs mange af vore veje. De forekommer hvor
der ikke ville være et naturligt (mere eller mindre udrettet) vandløb.

Jeg vil medgive at det efter ovenstående definition kan være svært at afgøre om
et vandløb er en grøft eller en udrettet bæk (man skal jo nærmest kende dets
historie), men jeg bruger det selv som en generel rettesnor.