[Talk-dk] Kopiering fra kommercielle kort

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Lør Okt 22 01:04:31 BST 2011

Nu har vi et forholdsvist alvorligt problem, som vi skal have løst
hurtigst muligt.

En bruger har kopieret veje og enkelte bygninger fra kommercielle (læs:
ophavsretsbeskyttede) kort. Der er umiddelbart, og så vidt jeg kan forstå
tale om forholdsvist begrænsede mængder (om ikke andet så fordi det er
begrænset hvor mange veje der mangler rundt omkring). Nogle steder har han
angivet det med et source-tag på vejen, men desværre ikke alle (i hvert
fald mindst et sted).

Spørgsmålet er hvordan vi fortsætter herfra. Objekterne med source tag kan
selvfølgelig nemt slettes. Værre ser det ud med "resten", for spørgsmålet
er jo hvad og hvor meget vi derudover skal smide ud. Jeg kan umiddelbart
se følgende muligheder:

1. Vi fjerner de veje med source tags samt den vej som er dukket op i
løbet af min kontakt med ham.
2. Som 1. Derudover gennemgår vi med brugeren alle hans changesets hvor
der er oprettet nye objekter og spørger for hvert enkelt hvilken kilde han
har benyttet.
3. Fuld tilbagerulning af alle changesets som han ikke kan garantere er
helt fri for kopieret materiale.

Ingen af mulighederne er synderligt tiltalende.

Jeg vil i første omgang undlade at nævne brugeren ved navn, da der ikke er
grund til at det skal udvikle sig til personfnidder. Der er tale om at han
ikke var opmærksom på at det var problematisk - ikke bevidst vandalisme.
Jeg vil opfordre til at vi fortsætter på den måde så vidt muligt.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk