[Talk-dk] Giro d'Italia bruger OSM - med lidt besynderlige resultater!

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tir Okt 25 23:45:18 BST 2011

Faldt lige over dette indlæg på microformats.dk (
http://www.microformats.dk/2011/10/17/giro-ditalia-2012-v%c3%a6lger-openstreetmap-som-kort/
)

Giroen 2012 bruger OSM til deres officielle etappekort. De første 3
etapper foregår som bekendt i Danmark og tredje etappe passerer min
gamle hjemegn (Juelsminde-området), som jeg hovedsageligt har mappet.
Ser fedt ud - ved første øjekast. Men deres grafikere har åbenbart
manuelt fremhævet nogle stednavne og det er de sluppet lidt mindre
heldigt fra.

http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2012/it/tappa.shtml?t=03&lang=en
(se pdf versionen for et større kort)

Eksemper: Rårup Flyveplads får en voldsom reklame (det er bare en lille
privat græslandingsbane) medens selve landsbyen Rårup mangler. Landsbyen
Bjerre mangler også, selvom etappen går lige igennem. Derimod er den
temmeligt uanseelige (og nyanlagte) Bjerre Engsø fremhævet (sammen med
to andre småsøer i området). Et par bynavne er også stavet forkert:
Hornsyld ("Hornsvild") og Løsning ("Lasning"). Da de pågældende place
noder altid har været stavet korrekt må det være Giroens egne folk, der
har sløset.

Problemet er jo, at de kort vil blive brugt en del i aviser og på tv.
Burde man gøre Giro organisation opmærksom på de uheldige stednavne?

Ole / polderrunner