[Talk-dk] Microsoft Bing Maps har opdateret nogle nye steder i Danmark

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Tor Aug 23 17:16:45 BST 2012

23. aug. 2012 15.01 skrev Jørgen Elgaard Larsen <jel at elgaard.net>:
> Står der f.x. kun GPS, ved jeg, at luftfoto måske kan gøre vejens forløb
> mere præcis. Omvendt, hvis der kun står Fugro, ved jeg at de steder, der
> er skjult af træer, kan være upræcise.

Hvor er det at du kigger på source-tagget, men ikke kan tjekke direkte
op mod luftfotos? JOSM?

> Står der Fugro + GPS ved jeg, at der er flere forskellige kilder, og at
> jeg næppe kan bidrage med noget nyt uden at have været på stedet.

Men det er jo et eksempel på hvordan du kan blive snydt, det kan lige
så godt være at en eller anden har fintegnet den ene halvdel efter
Fugro mens den anden trænger til lidt kærlighed fra dig.

Jeg forstår godt hvad du mener, men det er for mig et symptom på en
mangel i værktøjerne.

Du burde jo f.eks. kunne klikke på et punkt i tegneprogrammet og
direkte få at vide hvilke kilder det er optegnet/rettet ud fra.
Ligesom der nok burde være en eller anden form for automatisk
kildeangivelse så Potlatch f.eks. spørger efter en kildeangivelse med
et par fornuftige forvalg (de baggrundstiles man sidder med, survey,
GPS).

> Hvis en vej er tagget med source=Fugro, og du retter halvdelen af vejen
> ud fra GPS, kan du f.x. sætte sourcen til "Fugro (whole way) + GPS
> (Northern part)". Det vil hurtigt fortælle mig status.

Det fungerer bare ikke i praksis, ikke for mig i hvert fald - det er
alt for stort en kognitiv belastning at skulle beskrive det så
indgående hvis man har travlt, og det har man hvis man skal kortlægge
hele verden. :)

Alternativet til ikke at opdatere source-tagget, er at det med tiden
bliver forkert, det der står deri. Så vil jeg ærlig talt hellere
fjerne det.

> I begge tilfælde kan changeset-sourcen give yderligere oplysninger, hvis
> jeg har et eksakt behov for at se baggrunden for en ændring. Men en god
> changeset-kommentar vil ofte være mere nyttig for mig.

Jeg plejer at skrive kilden på både i kommentaren og som et tag.

Ole