[Talk-dk] Sprog og kommunikation

Jørgen og Anette smidaf at klikpost.dk
Man Aug 27 22:30:08 BST 2012

  Jeg er også en gammel mand. Jeg  afviser ikke problemet på nogen måde.
Al begyndelse er altid  svær, og man skal lære i en uendelighed indtil
man er klar til at blive hægtet af. Jeg er af den formodning, at
internettet og alt hvad det bliver brugt til, herunder også OSM, bringer
os stadigt nærmere en fælles forståelse. Fællesskab kræver også fælles
begreber. Her stiller jeg op for det engelske, fordi dansk er håbløst i
den sammenhæng og fordi jeg nødig vil i gang med at lære f.eks.
kinesisk.
Jeg har lidt kommentarer til din ellers glimrende liste over frække OSM
begreber: En (OSM) Mapper er en person der primært samler på kortdata og
lægger disse ind i en database, sekundært tegner af efter et luftfoto.
To Map, er altså ikke primært at tegne. En (kort)renderer er et program
som fortolker kortdata og herudfra frembringer et kort. Survey betyder
opmåling, men ikke nødvendigvis med målebånd. I vores regi giver
målemetoder som stenkast, skridt, øjemål, lokalkendskab og GPS både
anledning til færre fejl og misforståelser og et mere interessant kort,
end tegning af et område man ikke kender, efter et luftfoto. En postkode
relation er et område der hører til et bestemt postnummer, f.eks. som
4640 relaterer sig til Faxe.