[Talk-dk] Så er loven om fri grunddata vedtage?==?iso-8859-1?Q?t

Erik Klausen ekl at hjemmebedst.dk
Tor Dec 20 08:23:14 GMT 2012

> Rigtig god nyhed. Men gad vide, hvad §4a betyder for OpenSeaMap?

Det ser ud til at OpenSeaMap i første omgang handler om at optegne
kystlinier, havne og sømærker. Og det er jo rimeligt harmløst;
kystlinien består jo af 50% land.

Men OpenSeaMap har også søopmåling som ambition, dvs. opmåling af
havdybder, og der er loven klar nok; det kræver en tilladelse. Dels ud
fra et militært synspunkt, dels for at sikre at søkort-salget kun skal
holde én institution i live. Så den del af OpenSeaMap kan vi ikke
bidrage til.

Og dertil kommer at KMS har eneret til fremstilling af søkort. Og det
ser jeg som en showstopper for OpenSeaMap i danske farvande.

Jeg har tidligere skrevet at jeg vil prøve at skaffe tilladelse til at
bruge den danske fyrliste, men det anser jeg nu som irrelevant.

Vh. Erik Klausen