[Talk-dk] Kommunegrænser

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Søn Feb 26 17:14:07 GMT 2012

> Imellemtiden er her en +95 % udgave af Faaborg-Midtfyn Kommune
> frigivet som ODBL/CCBYSA: http://www.openstreetmap.org/browse/relation/2052179
>  :)

Jeg kan så bedrøve mange inklusive mig selv ved at konstatere at osse
den er forkert.

Jeg har forespurgt Samsø kommune om kommunens grænse, og fik det svar,
at de indre danske farvande er omfattet af Lov om afgrænsning af
søterritoriet [0].  I medfør af dennes § 3 omfatter det indre
territoriale farvand vandområder såsom havne, havneindløb, rede,
bugter, fjorde, sunde og bælter, som er beliggende inden for de i § 2,
stk. 3, nævnte basislinjer.

Sagt på almindelig dansk går kommunegrænsen ved vandkanten. Vi kan
således se frem til at Lyø, Avernakø og Korsholm på mapnik laget alle
får deres navne skjult, og i stedet blive benævnt "Faaborg-Midtfyn
kommune".

Lad mig i denne forbindelse opfordre de mappere, der udløser deres
brændende interesse for administrative grænser -- dækket ind af det
universelt anvendelige argument at man "ikke tagger til kortet" --
tage ansvaret for, at mapnik style sheet bliver modificeret, så vi
undgår at kortet kommer til at se fuldstændig åndssvagt ud, ved at
samtlige småøer bliver markeret med kommunenavn.

Vi er trods alt nogen, der finder en æstetisk nydelse ved at kigge på
kortet og ikke nøjes med at glædes over databasens forrygende indhold
af +95% korrekte data.

-- mok0

[0] https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22799