[Talk-dk] Anbefalede hastighedsbegrænsninger?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Man Jan 2 18:29:54 GMT 2012

On 02/01/2012, at 10.52, Rune Kruse wrote:

> Runde rød/hvid skilte er påbud, og firkantede blå skilte er
> anbefalinger. dvs:
>
> Det er tilladt at køre op til 50 km/t, men det er anbefalet at man
> holder sig til 30 km/t (det blå anbefalings-skilt er som regel
> suppleret af vejbump eller andre foranstaltninger, der er designet
> til at blive passeret med den på anbefalingsskiltet angivne
> hastighed.)
>

> Er der brug for en ny tag - speed_recommended: ?

Som det tidligere er nævnt her på listen, er hastighedsgrænsen f.eks.
i byområder en _maksimums_ hastighed. Under _alle_ omstændigheder skal
der køres efter forholdene. Man kan derfor argumentere, at når
politiet har opsat zone-skilte der angiver 30 km/t, så er dette den
maximale hastighed der kan køres med efter forholdene det pågældende
sted. Jeg ville nok betænke mig på at ræse forbi en politibil med 50
km/t i en 30 km/t zone...

Jeg vil meget advare mod at OSM anbefaler maxhastigheder nogen steder.

-- Morten