[Talk-dk] mangler vores bygning mon?

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Ons Jan 25 08:43:32 GMT 2012

2012/1/24 Emil Tin <ZF0F at tmf.kk.dk>

> hvordan tjekker man om objekter er blevet slettet? kan man hvordan kortet
> så ud tidligere?
>
> fx spekulerer jeg på om der ikke tidligere var flere bygninger på islands
> brygge i kbh. bl.a. mener jeg den bygning vi sidder i  (nr 37) var der før?
> men hvordan tjekker man det? og hvordan henter man i sådanne tilfælde
> objekter tilbage?
>
> http://www.openstreetmap.org/?lat=55.66346&lon=12.57387&zoom=17&layers=M

Hvis der er sket ændring seneste måned så kan "Edit activity" laget bruges
http://osm.rasher.dk/?zoom=15&lat=55.6636&lon=12.58005&layers=B0000TFFFFFFFFFTFFFFFFFFFF

Ellers er det noget af en opgave hvis man ikke kender ID på objekterne -
historiske data kan hentes
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Planet_History Men
lidt tungt at arbejde med og bliver vist nok kun opdateret 4 gange om året.

Bedste tips er at tage et OSM XML data dump af Kbh og gemme og så ved
mistanke om sletning af objekter - tag et nyt dump og så sammenligne de to
dumps i fx QGIS og så kan i attribute tabel kan ID findes for evt. slettet
objekter findes. Kender man ID, så er det muligt at spore ID for Changeset
og dermed personen bag - som man så kan maile vedkommende og spørge hvorfor
det er blevet slettet.

/Søren Johannessen