[Talk-dk] Hvor er Hærvejen ?? - relationen er blevet slettet !!

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Tor Jan 26 16:17:15 GMT 2012

Sonny Andersen skrev:
> Jeg har lige opdaget, at HawkPat har slettet relation 1792585 d. 30.
> december 2011, så nu kan man ikke se Hærvejen på lonvia-kortet

Først og fremmest: Alle ændringer af OpenStreetMap er gemt. Dermed kan
man altid genskabe en tidligere version - også selvom den er slettet.

Hvis man kigger på http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1792585,
kan man se, at det er ændret i ændringssæt 10243395.

http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/10243395 fortæller, at

* Der er ikke angivet nogen kommentar for ændringen. Det er helt
   usædvanlig dårlig stil!
* Det er lavet med "JOSM/1.5 (4667 de)" - det tyder på, at manden er
   tysker (sprog=de).

Når man kigger på HawkPat's brugerside
http://www.openstreetmap.org/user/HawkPat under "ændringer", kan man se,
at han har været meget aktiv, især med vandreruter over hele Europa.

> Hvad gør man ved det ??

Normalt bør første skridt bør altid være at kontakte den bruger, der har
lavet ændringen. Det kan du gøre via hans brugerside under punktet "send
besked".

Han har sandsynligvis haft en grund til at gøre det. Hvis det er en god
grund, kan man selv lære af det. Hvis han tager fejl, skal han vide det,
så han ikke begår samme fejl igen.

I meget sjældne tilfælde kan der være tale om en vandal eller idiot. I
sådanne tilfælde må man få ham blokeret. Så vidt jeg kan se, er ca. 20
brugere blevet bloket.

I det konkrete tilfælde kan jeg se, at HawkPat faktisk er en af de få
personer, der er blokeret:
http://www.openstreetmap.org/user_blocks/78

Åbenbart har flere forsøgt at skrive til ham uden at få svar. Det skal
dog ikke afholde dig fra at skrive til ham alligevel.

> Som man kan se på wikien, så har jeg mappet 91% af de 282 km, så det bliver
> lidt af et arbejde at få det op at stå igen.

Nej. Man kan altid komme tilbage til en tidligere version.

Eftersom HawkPat er blokeret, kan han under alle omstændigheder ikke
selv rette op på sine fejl. Og med Hærvejen er det helt sikkert forkert
at slette den. Jeg vil derfor reverte hans ændring, så den kommer med igen.

Det kan godt være, at nogen burde se, om HawkPat har lavet andre
ændringer i Danmark...

- Jørgen