[Talk-dk] Licens bot'en har været forbi DK

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Fre Jul 20 09:27:49 BST 2012

Den 18-07-2012 19:28, Peter Brodersen skrev:
> Hej,

> For what it's worth: Det ser ud til, at vores completion er faldet med
> blot ca. 0,04%point - fx fra 99,89% til 99,85% målt på
> 500-meter-completeness (antal adresser, som har et tilhørende vejnavn
> inden for 500 meter).

Jeg har fundet en del af stederne og rettet det, så nu burde det være
noget bedre. Der var en del veje der bare manglede navn og/eller type,
så det var jo nemt.

> Det er fint - omend det naturligvis kunne være fint at komme derop
> igen. 0,15 % adresser er stadigvæk 3.000 adresser, der ikke har nogen
> nærliggende vej

Ja, men jeg tror ikke, at vi kommer meget nærmere end 0.1% (2000
adresser). Heraf er det kun en del som skyldes manglende veje i OSM.

Mit indtryk er at de 2000 adresser fordeler sig på:

* Veje som ikke er på Fugro og andre datakilder. Nogle af dem er dog
indført som "proposed" veje.
* Enkelte huse med lange indkørsler, som ikke er på Fugro mm. Dvs
adresser som fra lænestolen ser ud til at være midt på marker, enge, osv.
* Adresser som er forkerte. Fx midt ude i vand, eller enkelte adresser
på en vej, som ligger mange gader væk. Mange af dem er mærket med
"ois:fixme: wrong coordinates"
* Adresser som ikke angiver noget fysisk. Fx småøer, bynavne, osv. Fx er
der vist 7-8 adresser, der hedder "Oure". Jeg har af og til slettet
nogle af dem, men de kommer jo igen.
* Forkerte vejnavne i OIS, som ikke kan rettes i OIS-fixes (fx Friheds
Alle som skal være med apostrof). oisfixes.iola.dk virker ikke pt eller
er i alt fald for overbelastet. Og den kan ikke klare vejnavne med en /
(slash) i, hvad der er i fx nogle havekolonier.

Jeg synes vi skulle:

* få osm.rasher.dk til at ignorere adresseknuder med "ois:fixme: wrong
coordinates"
* Gøre det det muligt permanant at slette adresser, som ikke er rigtige
adresser, eller mærke dem så osm.rasher.dk kunne ignorere dem.
* Få  http://oisfixes.iola.dk/ til at virke igen.

Så ville vi nok komme ned på 1000 adresser.
Og dem skal vi så klare med GPS.

> (og med 100-meter-completeness taler vi om over 50.000
> adresser).

Det er nok mest et spørgsmål om, at vi ikke navngiver korte indkørsler.