[Talk-dk] Så er Google Maps Maker live i Danmark

Leif Lodahl leiflodahl at gmail.com
Tir Jun 19 09:15:32 BST 2012

Hej Søren,
Ja helt enig, men vi skal være skarpe i formuleringen. De fleste forstår
ikke forskellen på "free as in free beer" og "Free as in freedom".

Når du retter i Googles kort med Maps Maker arbejder du gratis for Google.
Du forærer Google din arbejdskraft og din "viden". Herefter er det op til
Google at afgøre hvordan disse oplysninger skal bruges kommercielt. Hvis
det viser sig at blive en guldgruppe, ja så er det Google der høster.
Desuden kan Google afskære konkurrenter (dig?) fra at bruge selvsamme data.

OpenStreetMap er et frit alternativ til Google Maps. Her er der ikke et
firma, som ejer data, men derimod "almenheden", altså du og jeg. Alle kan
benytte data på lige vilkår, og ingen kan afskære andre fra at benytte data
på disse vilkår.

/Leif

Den 19. jun. 2012 10.06 skrev Soren Johannessen <soren.johannessen at gmail.com