[Talk-dk] Så er Google Maps Maker live i Danmark

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tir Jun 19 10:36:25 BST 2012

Hej,

2012/6/19 Uffe Kousgaard <uffe at routeware.dk>:
> Prøv at se på dette fra gennemsnitsbrugerens synspunkt:
>
> De anvender måske Google til at lave ruter og finde adresser med.
>
> * Hvor laver man ruter på http://www.openstreetmap.org/ ?

.. eller bare laver søgninger. Hvis jeg fx indtaster: Svinget 2,
København  - så får jeg følgende resultater tilbage:

Hus 2, Svinget, Kattinge, Lejre Kommune, Region Sjælland, 4000, Danmark
Hus 2, Svinget, Skibby, Frederikssund Kommune, Capital Region of
Denmark, 4050, Danmark
Hus 2, Svinget, Fakse Ladeplads, Faxe Kommune, 4654, Danmark
Hus 2, Svinget, Strøby, Stevns Kommune, 4671, Danmark
Hus 2, Svinget, Espergærde, Helsingør Kommune, 3060, Danmark
Hus 2, Svinget, Gilleleje, Gribskov Kommune, 3250, Danmark
Hus 2, Svinget, Christianshavn, København, Københavns Kommune, Capital
Region of Denmark, 2300, Danmark
Hus 2, Svinget, Fløng, Høje-Taastrup Kommune, Capital Region of
Denmark, 2640, Danmark
Hus 2, Svinget, Holbæk, Holbæk Kommune, 4300, Danmark
Hus 2, Svinget, Kulerupvej, Køge Kommune, 4100, Danmark

Notationen er mildest talt forvirrende for brugerne, idet der i højere
grad tale om et "database-opslag", frem for et processeret
slutbrugerresultat.

OpenStreetMaps største "ulempe" (som forståeligt nok er uden for OSM's
perspektiv) er, at OSM ikke er et slutprodukt, men blot den rå
database, som der kræves ekstra arbejde for at bruge og gøre
brugervenlig (fx tager højde for stavefejl i søgninger, m.m.).
Wikipedia har i modsætning den fordel, at selv om folk har lov til at
bruge Wikipedia-data alle mulige andre steder, så er det stadigvæk
Wikipedia-websitet, som folk primært bruger, og ikke en eller anden
tredjeparts-leksikon-app.

Jeg ved dog ikke, om der bør eller skulle gøres noget ved det. Ud fra
et specifikt mission scope behøver det ikke at være et problem.

- Peter Brodersen