[Talk-dk] Så er Google Maps Maker live i Danmark

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Tir Jun 19 12:01:10 BST 2012

19. jun. 2012 11.36 skrev Peter Brodersen <peter at ter.dk>:
> OpenStreetMaps største "ulempe" (som forståeligt nok er uden for OSM's
> perspektiv) er, at OSM ikke er et slutprodukt, men blot den rå
> database, som der kræves ekstra arbejde for at bruge og gøre
> brugervenlig (fx tager højde for stavefejl i søgninger, m.m.).
> Wikipedia har i modsætning den fordel, at selv om folk har lov til at
> bruge Wikipedia-data alle mulige andre steder, så er det stadigvæk
> Wikipedia-websitet, som folk primært bruger, og ikke en eller anden
> tredjeparts-leksikon-app.

Helt enig. Jeg synes den der "jamen vi er jo bare en datakilde"
mentalitet er en hindring. Det er jo ikke derfor de fleste sidder og
tegner løs. En masse af delelementer i OSM er til stede, også hvad
angår de svære problemer som ruteplanlægning.

Der er selvfølgelig et problem med skalering. Men det er jo lykkes at
lave en fundraise før. Jeg vil i hvert fald gerne spytte lidt klejner
i fælles infrastruktur.

Hvad angår Googles kort håber jeg på at de en dag ser lyset og hopper
på OSM. Det undrer mig lidt at de ikke har støttet op om det
tidligere, men de ser måske en konkurrencefordel i at det er dyrt at
komme ind på geo-markedet. Så må vi jo bare sørge for at være bedre
end dem. :)

Ole