[Talk-dk] friskfrigivede data

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Jun 27 23:37:06 BST 2012

Michael Hammel skrev:

> Licensen kan læses på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Permissions
> #Tilladt_.28inkluderet.29

Så vidt jeg kan se, er den åbne licens ikke kompatibel med ODbL, eller
CC-BY-SA for den sags skyld.

Den problematiske paragraf er følgende:

> Det er et krav, at licenstager
> - angiver kilden til materialet, og – hvor det er muligt – linker
> til denne licens.
> Hvis licensgiver har specificeret en kildeangivelse, skal
> licenstager anvende denne specificerede
> kildeangivelse.
> Hvis det ikke er praktisk muligt at angive kilden til materialet,
> skal licenstager oplyse følgende:
> ”Indeholder materiale, som er licenseret under den åbne offentlige
> licens”

Dette svarer til den forkætrede "advertising clause" som blev fjernet
fra BSD licensen for mange år siden, af grunde der er tæsket igennem
til hudløshed i FLOSS miljøet.

Problemet er, at OSM består af hundredetusindvis af bidrag. Hvis alle
eller bare en brøkdel var belagt med den ovennævnte klausul, vil man
ikke kunne bruge materialet til nogetsomhelst uden at det ledsages af
en telefonbog af kildehenvisninger som den forlangt i den "åbne
offenlige licens".

Jeg må atter engang bedrøves over, at det offentlige Danmark lader
uvidende amatører formulere licenser som i praksis gør materialet
ubrugeligt til andet end privat hobby-brug.

-- Morten