[Talk-dk] Licensomskiftning starter 27 marts

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Lør Mar 24 05:44:55 GMT 2012

Den 23-03-2012 19:14, Ivar Madsen skrev:
> Hej
>

> Jeg forstår ikke at man ikke indser at det er en fejl, at lave den
> licensomskiftning, OSM bliver jo totalt ubruligt efter skiftet.

Ikke totalt ubrugeligt og der bliver nok hurtigt rettet op på det.

> Her til lands er det ikke så slemt, men prøv at kik på resten af Europa,
> OSM vil blive totalt ubruligt.

Jeg tror at det kommer til at gå ret hurtigt. Fx har jeg ikke remappet
så meget endnu. Bl.a. fordi jeg mest bruger Merkaartor, som ikke er så
god som JOSM til at holde styr på licenser og så er det nemmere at gøre
efter skiftet.

> Google har tænkt sig godt om, da de indførte betaling for brug af
> maps.google.com de har indset at mange vil flygte til OSM,

Mange af de kunder, der skulle til at betale til Google, kører vel deres
egen tilserver og så kan de jo fryse den, indtil de mener at
openstreetmap har indhentet det tabte.

Hvis jeg skulle til fx Polen i de næste par måneder ville jeg nok også
downloade kort til min GPS (GpsMid) inden skiftet.

> og når de så
> har brugt mange krafter på at skifte, så opdager de at OSM pluskelig fra
> den ene dag til den næste bliver ubruligt, og div. sites bruger vil
> klage over mangel på fornuftigt kort, og der vil så bliver skiftet
> tilbage til Google's map.Betaling eller ej,,,

Licensændringen har jo været kendt længe inden at Google begyndte at
opkræve penge, så dem der har skiftet fra Google, har forhåbentligt
taget det med i overvejelserne. Og det er er jo meget muligt at der er
flere, der er skiftet fra Google i DK netop fordi licensskiftet er
nemmere her.