[Talk-dk] Licensomskiftning starter 27 marts

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tir Mar 27 09:37:43 BST 2012

On 25/03/2012, at 18.01, Jørgen Elgaard Larsen wrote:

> Jeg har kigget lidt på, hvilke problemer, der er tilbage, især på
> Sjælland.
>
> Der er enkelte veje, der vil forsvinde. Det er ikke så slemt - dem
> skal vi nok få på igen.
>
> Men især lader det til, at det er enkelte punkter, der vil
> forsvinde. Det er noget juks, fordi vejen så stadigvæk vil være der,
> bare med færre punkter. Det kan være svært at finde.

Hvad der er værre, er der en del relationer, der vil blive ødelagt når
vejen fjernes. Jeg noterede i området omkring Køge, at flg. cykelruter
bliver ramt:

  * Baltic Sea Cycle Route part Denmark
  * NCN 9 Helsingør-Gedser
  * Radfernweg Berlin-Kopenhagen

Jeg har endvidere bemærket, at nogle mappere har forsøgt at "redde"
veje ved udelukkende at redde nodes uden at lave en ny way. Det vil
efter min forståelse medføre, at selve vejen vil forsvinde, mens
punkterne på vejen vil blive efterladt uforbundne tilbage. Men selve
punkterne har ringe værdi hvis vejen er væk, for man skal atter ind og
gentegne vejen, og sandsynligheden taler for, at masser at de
efterladte punkter ikke vil blive opdaget og genbrugt, men vil blive
liggende som isolerede nodes.

Derfor: når man forsøger at "redde" en vej, skal man tegne en ny efter
Fugro eller GPS tracks.

-- mok0