[Talk-dk] vandalisme på Amager

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Tir Mar 27 17:34:32 BST 2012

>> hvordan opdagede du det?

Jeg følger konstant med i historikken for bestemte områder [1] og for nogle
brugere :). Dels som QA, dels for at følge de nybegyndere jeg hjælper, dels
at holde udkig efter nybegyndere der kan bruge hjælp. I det her tilfælde
dukkede der nonsens data op på Jonas' aktivitetslag [2] på osm.rasher.dk.
Da data var nye var det hurtigt at skanne historikken for bbox'en over
Amager. Hvis du er lidt mere hardcore, bruger du en af RSS servicerne til
at holde øje med en bbox du er interesseret i. Der har f.eks. været OWL.

Kiggede i historikken for området [3]. De er lavet mellem 9:33 og 10:10 er
er lette at identificere, idet de er uspecificerede eller er tagget
lignende "det er mit
hus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!christina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!".

til direkte at reverse changeset?

Claus Hindgaul svarer godt på det meste her. Kort fortalt kan vi i dag alle
gøre via JOSM og revert pluginet. Det er min intention at fjerne samtlige
nævnte changesets i morgen aften (såfremt ingen beklager sig - og databasen
stadigvæk er åben). Claus har en vigtig pointe om andre ikke skal røre
data, for at gøre reverten så gnidningsfri så mulig. Dvs. man skal ikke
gøre som Uffe, og kun tage et delelement i et af changesettene. Selvom 5%
af ændringerne kan bruges, nægter jeg at bruge min tid på at finde ud af
hvad de er.

Ideelt set bør vi gøre som Morten Kjeldgård skriver. I og med det er ret
åbenlyst fra changesetsne (f.eks. et styk defekt "min vej til skole"
cykelsti) at det er en del forskellige små skolebørn fra Store Magleby
Skole er det imho spild af tid. Det er nok ikke den kartografiske interesse
der har tiltrukket dem, men en eller anden underviser der har brugt OSM i
sin undervisning. Det er en god ide, men underviseren bør også forstå det
ikke er en åben sandkasse.

Med venlig hilsen
Rasmus Vendelboe

[1] kbh: