[Talk-dk] Stednavne

Kristian Krægpøth k.kragpoth at gmail.com
Tor Maj 31 22:25:52 BST 2012

Jeg har lige gået en tur fra Sønderborg til Padborg efter et kort, som jeg
havde udskrevet fra OSM.
Der var ikke mange stednavne at orientere sig efter. Nu har jeg lagt navne
på de små bebyggelser, som jeg kom igennem, ind på kortet.
Men der er jo mange stednavne her i landet, så det vil tage lang tid at få
dem på OSM-kortet, hvis jeg skal ud hvert sted for at kigge på vejskilte.
Hvilke regler gælder der for navngivning af steder?
Er det lige så forbudt at tildele et sted et navn, som jeg har fundet på fx
et KMS kort, som det er at tegne en vej, som er fundet på samme kort?
Eller er det tilstrækkeligt, at jeg engang i tidernes morgen er kommet
igennem stedet, og derfor teoretisk set kan have husket navnet fra dengang?
Eller er der slet ikke copyright på stednavne?

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth