[Talk-dk] Træer

Peter Brodersen peter at ter.dk
Man Nov 5 18:51:51 GMT 2012

Hej,

2012/11/5 Uffe Kousgaard <uffe at routeware.dk>:
> Det skulle da lige være den generelle vejledning i wiki'en?
>
> Der er jo en årsag til at man har nogle anbefalinger til hvad man mapper /
> springer over og hvordan det gøres. Ellers bliver det jo det rene anarki.

Vi mapper geografiske features. Nogle gange endda også usynlige,
administrative features.

> Jeg mener, at meget af det som AE35 har mappet klart ligger udenfor "ånden"
> i wiki'en. Her er der klart lagt vægt på det signifikante ved træerne. Man
> kan jo selv prøve at læse videre på den tyske version af wikien. Her står
> der intet om, at ethvert træ kan mappes.

Jeg mener, at det klart ligger i ånden. Alt "behøver" ikke at blive
mappet, men det kan vi sige om så meget andet. Gadebelysning,
kloakdæksler, kapacitet i vandtårne, etc.

> Problemet er bl.a., at det aldrig bliver komplet eller er til at
> vedligeholde.

Det samme kan du sige om butikker (der åbner og lukker nye butikker
hver dag), deres åbningtider, om de har wifi og så fremdeles. Og en
svale gør rigtig nok ingen sommer, hvis det blot er to træer i Jylland
og tre på Bornholm.

Men at lave koncentreret mapping i et område giver netop god, samlet
mening. Sammenlign fx med bygninger. Her er det også mere effektivt,
at stort set alle bygninger i et område er mappet (og andre områder er
bare), end at det er mere tilfældigt spredt ud. Eller alle gangstier.
Eller alle busstopsteder. Eller etc.

- Peter Brodersen