[Talk-dk] FYI - Møde med KMS i dag

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Tor Okt 25 10:14:53 GMT 2012

Hej alle sammen

Det er en ganske kort briefing fra mødet. Peter Brodersen og jeg var
til et lille møde med KMS (5 stk) og en enkelt repræsentant fra
Økonomiministeriet. Dagens emne var en orientering om disse nye
offentlige data som sættes fri per 1. januar 2013. Det der konkret
sker lige nu hos KMS er at de udarbejder guides og beskrivelser af
deres geodatasæt og hvordan de kan hentes/skaffes - så folk ikke
henter filer  i totalt blinde og måske lægger deres servere ned på dag
1.

Fra begge sider var der enighed om at vi skulle prøve på at jagte de
gode cases med offentlige data i samspil med OSM. Så hvis der nogen
som har nogle ideer og input hen ad vejen, så skriv endelig.

Selv har jeg valgt "Stednavne" (200.000 stednavne frigives) som cases
som et af de første datasæt, når de slippes fri - at lave analyser på
hvad har OSM af stednavne og hvad vi mangler og så evt. kan bruge fra
dette datasæt - Jeg er ved at blive sat i forbindelse med forskellige
personer i det offentlige som har med stednavne at gøre.

Jeg gav et lille foredrag om OSM  med eksempler på et par  cases fra
udlandet med USGS, Ordnance Survey og OSM - Fortalte lidt om
kommune.openstreetmap.dk (fejlstavet vejnavne, adresseklynger og langt
væk punkter ) Slideshow kan ses her
https://docs.google.com/present/view?id=dzz2vpv_313dvhs2bdd

Med venlig hilsen
Søren Johannessen