[Talk-dk] Er bynavne erstattet af Regioner. Manglende husnumre m.v.

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Fre Apr 5 12:22:28 UTC 2013

Jeg skrev:
> Så vidt jeg kan gennemskue, er konverteringen fra OSM til Garmin på
> bl.a. garmin.openstreetmap.nl udelukkende baseret på "is_in".

Jeg har lige undersøgt det nærmere: garmin.openstreetmap.nl benytter
værktøjet mkgmap til at konvertere fra OSM til Garmin.

mkgmap skal bruge nogle prægenererede boundary-filer for at kunne
afgøre, hvilke adresser, der ligger i hvilke byer etc.
Hvis adressesøgning efter postdistrikter skal virke, skal den altså
bruge en fil, der fortæller hvor grænsen mellem de forskellige
postdistikter går.

Der findes værktøjer, der kan generere disse boundary-filer ud fra
diverse administrative grænser, der er indtegnet i kortet.

I OSM for Danmark har vi indtegnet regionsgrænser og visse kommuner, men
ikke f.x. postdistriktgrænser. Derfor kan standard-værktøjerne ikke lave
boundary-filer for danske postdistrikter.

Men det burde være muligt at lave dem ud fra adresse-informationerne.
Det kræver blot, at nogen har både tid, lyst og evner til det...

- Jørgen