[Talk-dk] Licensforvirring

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Ons Apr 24 09:30:52 UTC 2013

Hej Kurt, alle,

> Kommunerne og GST ejer FOT-data i fællesskab og har de samme rettigheder til data.
> Kommunerne kan ikke uddele FOT-data med flere rettigheder, end de selv besidder.

Jeg tror såmænd ikke folk er i tvivl dette. Det som tvivlen går på -
som jeg har forstået det - er den juridiske ordlyd af afsnittet
"Kildeangivelse" i "Vilkår for brug af frie geografiske data".
Jeg vil tro at grunden til, at folk er mere trygge ved en eksplicit
licens fra den enkelte kommune end ved den samlede "Vilkår for brug af
frie geografiske data", er punkterne 5.3, 7.1 og 7.2[1] i FOTDanmarks
vedtægter.

I praksis er det - tror jeg - nok mere en "frygt" for uforvarende at
komme til at overtræde noget juridisk, hvor man føler sig bedre dækket
ind af at "nogen" (kommunerne) eksplicit siger "læg det her på OSM".

Mvh

Gregers

[1] Vedtægter for FOTDanmark, 8. oktober 2007:
5.3 "Et kommunalt medlem kan inden for sit eget geografiske område
give tredjepart ret til at anvende FOT-data, herunder mod betaling."
7.1 "De enkelte FOT-data ejes af de medlemmer, som har finansieret
udarbejdelsen heraf."
7.2 "Medlemmerne håndhæver selv deres rettigheder til FOT-data over
for tredjemand."