[Talk-dk] Herregårde

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Fre Aug 2 19:29:20 UTC 2013

> Nu ønsker jeg ikke at skille eller for den sags skyld mudre vandene,
> men kunne man forestille sig, at en herregård ikke var af historisk
> interesse? Der er trods alt en del ting, der er anlagt i nyere tid, og
> som antager karakter af landemærke, men som måske ikke er af historisk
> betydning som man må antage et slot er?

Med Grundloven af 1849 er det slut med at der kan oprettes herregårde (sæde-
eller hovedgårdsstatus)  og de rettigheder/ privilegier der hørte til
adelen/herremændene. Så de ca. 715 herregårde der findes i Danmark ifølge
Geodatastyrelsen stednavne database vil jeg mene alle er relevante  som
værende tagget med "historic=manor"  i OSM da de alle har en længere og
gammel historie bag sig og mange er jo udflugtsmål/har museum/en offentlig
park osv. Ca. 300 herregårde i Danmark er fredet.

Hvis der er nogen som er interesseret i at se disse 715 navngivne
herrregårde? - kan jeg godt lave et dataudtræk fra Geodatastyrelsen - Og så
kan I selv  beslutte i jeres eget nærområde om en evt. manglende herregård
skal med.

vh
Søren Johannessen