[Talk-dk] Herregårde

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Lør Aug 17 17:48:13 UTC 2013

"Hvordan ved jeg med mig selv  at "historic=manor" er forkert? - Du
henviser selv til den engelske definition, hvorefter det kun er de
herregårde, der IKKE anvendes efter formålet, der kan tagges som
historic=manor"

I starten af mailtråden spørger du om jeg har læst OSM Wiki'en  for
historic=manor jeg trækker den så ind.
Og spørgsmålet du ikke svarer på er "Hvilke herregårde i Danmark anvendes i
2013 efter deres oprindelige formål"?

Hvis svaret er ingen, så er "historic=manor" da det tag der kan/mål bruges
for dem der IKKE bruges efter  formålet.

Så til spørgsmålet hvordan vil du afgøre om en herregård er historisk
interssant eller ej? - Hvad er dit eget relevanskriterie for at benytte
taggruppen "historic"?
For Herregård at der skal være museum, skal bo en adelig slægt, have egen
hjemmeside, være omtalt på Wikipedia, VisitDenmark- skrevet en bog om den
osv.

Vedr. du ikke opfatter alt som "historic" interessant - betyder det så at
vi også skal have et relevanskriterie på historic=memorial ? - fx et
mindesmærke over en totalt ukendt person (ingen kender i nutiden) skal
fjernes fra OSM. Drejer tagging sig ikke om at du kan bevæge dig ud i IRL
kan se/møde objektet på det geotagget sted og du kan så sige til dig selv,
det var da noget mærkeligt noget - Drejer OSM kortlægning sig ikke om at
sige til sig selv "Jeg foragter det indhold du lægger ind i OSM, men jeg
vil gå i døden for din ret til at bruge tid til at kortlægge dette"

Vedr. tagging er det jo ideen at tags virker som opsamlingskasser og
informationer kan hentes ud nemt igen - Fx hent geodata om alle zoologiske
haver i Nordjylland. Det samme vil da være relevant for et fælles
herregårds tag (som med over tid vil vise alle) ?

Vedr. "building=manor" for Sandbjerg Gods må det da være
"building:type=manor", der skal bruges.

Som sagt råder jeg dig til at gøre Dansk Center for Herregårdsforskning
opmærksom på de fejl, du har fundet i Sønderjylland.

Jeg forstår ikke at almen kendt viden at fx Egeskov Slot, Gavnø Slot osv er
herregårde kan blive til et historic bulk-tagging og de lette løsningers
holdeplads.