[Talk-dk] Fugro luftfotos på sydfyn, vest for Svendborg

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Man Jan 7 13:12:42 GMT 2013

7. jan. 2013 11.46 skrev Kristian Krægpøth <k.kragpoth at gmail.com>:
> Sådan som jeg har opfattet omtalen af Geodatastyrelsens frigivelse af data
> vil det være muligt at masseimportere bl.a. bygninger til OSM.
> Hvis det er rigtigt opfattet må det være at foretrække frem for at tegne
> efter diverse luftfoto uanset om det er Fugro eller Geodatastyrelsens foto.

Det er helt sikkert at foretrække, som jeg har nævnt tidligere på
listen her, så er der milevid forskel på nøjagtigheden af de
fotogrammetrisk registrerede data (fra såkaldte stereobilleder) og
registreringer foretaget på ortofotos. Selv med meget dygtige
professionelle operatører vil nøjagtigheden være bedre.

Estimeret nøjagtighed x,y på f.eks. Fugros ortofoto vil være omkring
en billængde (på grund af orienteringen af billedernes beskaffenhed er
der områder hvor det er meget værre) - på FOT-dataene vil
registreringsnøjagtigheden i X,Y-planet være omkring 10-20 centimeter
og i Z omkring 20-30 centimeter...

Mvh

Gregers