[Talk-dk] Licens og kreditering af Geodatastyrelsens geodata er nu afklaret

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Ons Jan 23 16:26:06 GMT 2013

Kære alle sammen

Jeg har nu fået svar fra Geodatastyrelsens vedr. kreditering af deres
geodata og hvordan vi kan gøre det.

Først på OSM licenssiden http://www.openstreetmap.org/copyright (nogen
vil sikkert få siden på engelsk) står der fx

"Syd Afrika: Indeholder data fra Chief Directorate: National
Geo-Spatial Information, State copyright reserveret."

Hvis vi sætter noget i stil med følgende ind på Wiki'ens licensside

"Danmark - Indeholder data fra Geodatastyrelsen [LINK
http://www.gst.dk/] - 2013 -"

Så er det fint nok for Geodatastyrelsen. Nogen der vil gøre dette og
på de forskellige sprog samt med hyperlink? Eller er det uenighed om
at det er dårlig ide?

Næste punkt er så kreditering af de forskellige geodatasæt. Jeg
spurgte om stednavn "Sletteren" taget fra SNSOR (StedNavne- og
StamOplysningsRegister) som jeg smed ind på   OSM her
http://www.openstreetmap.org/browse/node/2103315730 om følgende
syntaks var okay.

"source=Geodatastyrelsen - SNSOR"

Svaret fra Geodatastyrelsen var at det var en helt fin og okay
kreditering af dem. Når vi så får adgang til luftfotos til at indtegne
efter så kunne krediteringen være i stil med

"source=Geodatastyrelsen -  FOT ortofoto - 2012"

Jeg vil godt påtage mig at udarbejde en krediteringstemplate for de
forskellige geodatasæt og forklare  hvad er hvad - og så kan I have
det liggende på skrivebordet.

Så svaret er at kreditering på selve databaseniveauet er nok - Der
skal ikke angives nogen selvstændigt krediteringsnote
"Geodatastyrelsen ...." på startside fx nede i et hjørne af et kort
hvis du laver noget kortmashup med OSM geodata.

Så det er vel at klappe i hænderne og sige god fornøjelse der ude.

vh
Søren Johannessen