[Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Tor Jan 24 23:30:26 GMT 2013

Efter der er kommet afklaring med hensyn til licens og kildeangivelse vil
jeg åbne for lidt snak omkring at importere bygningsomrids.

Jeg har allerede hentet FOT korttemaet og kigget på bygningslaget. Indtil
videre har jeg lavet et script der gør følgende:

* Importer bygninger fra GST i en lokal database
* Sammenlign med et OSM import og find objekter der overlapper med data
   i OSM
* Del datasættet op i NxN km kvadrater (den præcise størrelse skal lige
   overvejes)
* Eksporter til 2 .osm filer pr kvadrat - en med bygninger der ikke
   overlapper og en med bygninger der overlapper OSM

Generelt ser datakvaliteten ud til at være ret god. Der er en smule
såkaldt overnoding[1], især på siloer og lignende hvor det ser ud til at
man går lidt amok ude i kommunerne (eller også er der tale om eksport fra
et format der har ægte kurver, som bliver omdannet med lidt overdreven
præcision).

Hvad mangler:

1. Hvad er den specifikke licens/tilladelse?
2. Polygoner med et overflod af punkter skal simplificeres (fx er en
    enkelt silo med over 200 punkter uønsket i OSM). Dette kan gøres
    automatisk vha. Douglas-Peucker algoritmen. Der skal bare lige leges
    lidt med at finde nogle fornuftige parametre.
3. Der skal lægges en plan for hvad vi gør med de overlappende bygninger
4. Et par øjne på de genererede OSM filer for at se om kvaliteten er i
    orden på alle leder og kanter.
5. Selve importen

De ikke-overlappende bygninger forestiller jeg mig at jeg selv kan uploade
automatisk under en dedikeret OSM bruger.

Derimod er det en større opgave med de overlappende bygninger. FOT data
vil sandsynligvis typisk være bedre opdateret end OSM data, men til
gengæld har vi ikke en OSM bruger som afsender. Der er også nogle
forskelle på hvordan bygninger er defineret. I FOT er en hel blok af
sammenhængende bygninger indtegnet som ét objekt, hvorimod man i OSM
typisk vil dele bygningerne op[2].

Jeg forestiller mig at lægge de enkelte kvadrater ud til download et sted,
så folk kan downloade dem og manuelt vurdere bygning for bygning hvilke
OSM bygninger der skal erstattes med FOT-udgaven. Dette skal også gøres
under en særskilt konto jvf. Import guidelines[3]. Vi kan så holde styr på
hvilke kvadrater der er blevet kigget igennem (evt. i wikien).

Jeg har påbegyndt en plan-side på wikien der skal dokumentere forløbet af
importen[4].

Kommentarer, forslag?

[1] http://ksmapper.blogspot.com/2013/01/too-much-of-good-thing.html
[2] http://osm.org/go/0H8VBlN~R--