[Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Fre Jan 25 23:57:23 GMT 2013

On 25-01-2013 09:51, Ole Laursen wrote:

> Synes det lyder som en super plan. Hvad angår de overlappende, har du
> et indtryk af om FOT-bygningerne generelt er af bedre præcision? Jeg
> tænker på at vi som udgangspunkt vel vil foretrække den bygning der
> allerede er i OSM, men det er måske lidt anderledes hvis
> FOT-bygningerne generelt er af væsentligt højere kvalitet. Så det
> kunne måske ændre på om det er 10% eller 50% eller 90% af bygningerne
> det giver mening at importere.

Jeg har ikke kigget voldsomt meget på det, men den smule jeg har kigget
var der ikke en stor forskel i præcisionen. Det var dog primært i
København, hvor vi har Bing dækning at jeg kiggede. På den anden side er
langt de fleste af bygningerne i OSM nok også i områder med Bing dækning,
så det er måske i virkeligheden rimeligt repræsentativt. Den største
forskel er som nævnt at sammenhængende karréer i FOT er tegnet som et
enkelt objekt i stedet for et objekt pr bygning.

> En anden ting: har du overvejet om vi har en ikke alt for besværlig
> mulighed for at gentage en import senere, f.eks. om et par år?

Jeg kan ikke se noget der taler imod at det skulle være til at overskue.
Det vil nok blot være et spørgsmål om at kigge på opdaterede bygninger om
den er importeret i OSM uden at være redigeret senere (ved at sammenligne
det id som er tildelt bygningen). Hvis det er tilfælde kan den umiddelbart
opdateres, ellers kan der laves samme manuelle arbejdsgang som jeg lægger
op til her.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk