[Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Man Jan 28 14:44:34 GMT 2013

Der er kommet mange gode pointer, og jeg må - som jeg også har nævnt
her på listen før - istemme med nøjagtighedsbetragtningerne: Kurt har
helt ret I sine bemærkninger om de FOT-data. Jeg ville måske tro at
Bings ortofotos er lidt mere nøjagtige, men nu har jeg jo også siddet
i firmaet der stod for at lave de data, så der er jeg nok farvet ;-)

25. jan. 2013 00.30 skrev Jonas Häggqvist <rasher at rasher.dk>:
> I FOT er en hel blok af sammenhængende bygninger
> indtegnet som ét objekt, hvorimod man i OSM typisk vil dele bygningerne
> op[2].

Lige angående det her, kan der så komme endnu en udfordring: det er
rigtigt at den tekniske kortlægning i FOT foregår på denne måde - MEN
når kommunerne lige nu får foretaget såkaldt bygningsgeokodning, vil
rigtig mange af dem netop foretage opdeling i BBR-enheder (der typisk
er det folk også mapper i virkeligheden i OSM). Så nogle kommuner vil
have hele samlede "bygninger" - andre (flere og flere over tid) vil
have opdelte geokodede bygninger - som eksempel kan man se på Høje
Taastrup Kommune, der i FOT-databasen er geokodet og opdelt (jeg ved
så ikke hvornår de "frie grunddata" er udtrukket).

Mvh

Gregers