[Talk-dk] Bygninger

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Ons Mar 20 13:12:34 UTC 2013

19. mar. 2013 18.07 skrev Jonas Häggqvist <rasher at rasher.dk>:
> 3. Jeg skal have eksperimenteret med forenkling af FOT data der til tider
> har alt for mange nodes (flere hundrede nodes for en silo er vildt i
> overkanten).

I al ydmyghed, vil jeg foreslå, at du negligerer dette punkt.

Der er i FOT ganske tydelige regler for registreringen, så
nøjagtigheden overholdes, og så vidt jeg husker skal siloer i
OP3-områder (udenfor byerne) overholde den almene 1 meters
nøjagtighed. Således vil punktet maksimalt afvige 1 meter fra "det
faktiske" fotogrammetriske punkt. På ganske store siloer, vil der
derfor kunne forekomme en del punkter - men det vigtige er at
nøjagtigheden her ikke er anderledes end for huse i samme OP (siloer
har bare "desværre" ofte runde geometrier - hvor vores mere
almindelige bygninger har en tendens til at være rektangulære).

Som jeg ser det er det ikke anderledes end enhver anden indtegning,
hvor nogle folk meget tydeligt "overregistrerer" vejmidter gennem
sving eller "værre endnu" indfører punkter for hver X meter på lige
strækninger.

Min pointe er, at hvis det kan spare dig/nogen noget arbejde, og hvis
det i virkeligheden er et ikke-problem (som jeg opfatter det som), så
ville jeg personligt hellere bruge tiden på noget andet end at
forenkle data. :-)

Mvh

Gregers

(Mit gæt er i øvrigt at der vil være ganske få OP1-siloer (siloer
indenfor bygrænserne), hvor registreringsnøjagtigheden i stedet er
30cm.)