[Talk-dk] Bygninger fra Frederikssund Kommune - hjælp til import

Peter Brodersen peter at ter.dk
Ons Maj 1 01:21:50 UTC 2013

Hej,

Så er der bygninger i Frederikssund Kommune på OpenStreetMap!

Jeg prøvede en række løsninger, men ingen virkede rigtig optimale med at
arbejde på store datasæt. I stedet fik jeg altid vakse Jonas Häggqvist
(rasher) til at hjælpe, og han lavede en opdeling på de bygning-data, vi
har modtaget, til henholdsvis overlappende og ikke-overlappende bygninger,
i .osm-format med relevante tags og ID for bygningerne.

Jeg har nu importeret (næsten) alle filerne for ikke-overlappende
bygninger, og det er noget, der er tydeligt i hele kommunen - fx
Frederikssund:
http://www.openstreetmap.org/?lat=55.84378&lon=12.05713&zoom=16&layers=M

De fleste bygninger er importeret, men vi skal lige køre sammenligningen
igen i morgen, idet OSM-serveren, der blev uploadet til, ikke altid gav en
tilbagemelding om data var blevet modtaget korrekt. Der kan derfor
stadigvæk mangle ca. en 5-10 % af bygningerne, men dem lægger vi ind her en
af dagene.

Derefter er der en række overlap-filer, vi nok gerne vi pudse folk til at
kigge på. Det burde være en overkommelig opgave med fx JOSM's validator at
sammenligne med eksisterende data og fjerne de overflødige bygninger eller
overføre tags. Mere om det senere.

Men ellers lader det til, at vi er ved at have fået styr på metoden på at
sammenligne datafiler med bygninger op imod eksisterende OSM-data, så vi en
anden gang (fx for hele landet med FOT-data med afklaret licens) kan lave
en kæmpestor import - og samtidig lave selvstændige "konflikt-filer" for
lige præcis de bygninger, som overlapper eksisterende bygninger. Så kan
folk fx hente en pakke for et område og løse overlappet.

Importen er i øvrigt dokumenteret på wikien:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Frederikssund

- Peter Brodersen