[Talk-dk] Advarsel

Michael Larsen mvl.osm at network42.dk
Tor Okt 17 12:32:26 UTC 2013

Hej,

Dette er helt sikkert et emne hvor der er forskellige meninger, her er mit
input.

Da de fleste af de veje vi tegner ikke har nogen breddeangivelse, mener jeg
det er forkert/unøjagtigt at tegne fx. landuse polygon og vej sammen.  Hvis
man zoomer ind på det givne eksempel og sammenligner med Geodatastyrelsen
luftfoto ser man tydeligt unøjagtigheden.  Argumentet med at hvis vejen
ændres, så følger gården med ved jeg heller ikke om det holder.  Gården ligger
på en matrikel og den ændres sikkert ikke hvis kommunen ændrer vejen.
Eksemplet med en bygning op til en parkeringsplads er mere korrekt - her er
der en skarp grænselinie og hvis den ene ændres, så gør den anden måske også
(fx hvis bygningen udvides ud over parkeringspladsen).

Det mest alvorlige er dog den forøgede kopmpleksitet, hvilket øger
sandsynligheden for introduktion af fejl - både af erfarne mappere og mindre
erfarne.  Det samme som sikkert er sket med mange af vore route-relationer. De
er flere steder i en dårlig stand fordi editering af veje som indgår i
relationer er komplekst.  Kompleksitet er en killer i crowd-sourced projekter
som OSM.

Syd for det givne eksempel er der tegnet to forskellige landuse's (forest og
farm). Jeg mener godt disse to kunne været tegnet sammen uden at øge
kompleksiteten.  Dvs. generelt kan to polygoner godt være sammenhængende,
hvorimod polygoner med veje på kanterne generelt set er en dårlig ide.

MichaelVL