[Talk-dk] Advarsel

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tor Okt 17 17:08:26 UTC 2013

On 17/10/2013 09:41, Michel Coene wrote:
> Det vil jeg altså gerne høre lidt mere om, da jeg tit gør det.  Mener du
> at denne gårdsplads f. ex. er forkert?
> http://www.openstreetmap.org/#map=17/55.49575/11.33793
> Jeg kan se pointen med en bro, men hvis der ikke er et hul mellem gade
> og gård, hvorfor skule der så være en på kortet?
> Og hvis du i dette tilfalde flytter vejen, er det ganske naturligt at
> gården flytter med.
> Det kan blive mere vanskeligt at editere bagefter, hvis man ønsker at
> splitte af, men det har altid lykkes mig i JOSM, selvom man nogle gange
> [...]

Først lidt flueknepperi: En gårdsplads er pladsen mellem stuehuset og
staldbygningerne, ikke hele gården.

I princippet er der faktisk noget mellem vejen og gården, nemlig en
offentlig ejet vejrabat, der kunne indtegnes. Desuden er vejen slet ikke
en del af gården, så jeg finder det ukorrekt at forbinde de to ting. Og
som nævnt flere gange, så er det bøvlet at redigere den slags forbundne
arealer og veje.

Jeg følger selv disse retningslinier:

Areal mod areal uden noget imellem: Kan (og bør) dele noder. F.eks.
residential og forest eller building og pedestrian *area*.

Areal mod areal, men en lineær feature imellem (vej, vandløb, ..): Ingen
delte noder. Hvis vejen klart tilhører det ene areal, så kan de to
arealer dele noder, og vejen tegnes da indenfor det ene areal.

Areal mod lineær vej: Ingen delte noder. Punktum.

Ole