[Talk-dk] Geodatastyrelsens luftfoto via Proxyserver - et par nye oplysninger

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Fre Feb 28 13:03:03 UTC 2014

 Hej alle sammen

I december 2013 lavede Gregers Petersen en mapproxy service - Så OSM
frivillige i værktøjer som Potlatch2, iD og JOSM kunne indtegne  efter
Geodatastyrelsens luftfotos (pt. forår 2012-13 alt efter hvor i landet
du arbejder). Jeg skal gøre opmærksom på, at hvis mapproxy tjenesten
er nede eller andet i vejen, så skal I ikke kontakte Geodatastyrelsens
supportafdeling. I stedet for send en besked på dette forum, Gregers
er også på denne liste.

Hvis du ikke har prøvet/tjekket Geodatastyrelsens luftfotos via
mapproxy tjenesten så er der guides her

Potlatch2 http://www.microformats.dk/2013/12/24/openstreetmap-potlatch-2-editor-kan-nu-ogsa-kalde-geodatastyrelsens-luftfotos/
iD editor http://www.microformats.dk/2014/01/02/mapproxy-tjenesten-af-geodatastyrelsens-luftfotos-virker-ogsa-til-id-editoren/

JOSM http://www.microformats.dk/2014/01/03/josm-kan-ogsa-kalde-geodatastyrelsens-luftfotos-via-mapproxy-service/

Vedr. iD editoren, så næste gang Mapbox (dem der udvikler på iD
editoren) laver en opdatering, så skulle iD automatisk vise mapproxy
tjenesten i "baggrundsindstillinger", så du ikke behøver manuelt at
tilføje URL'en hele tiden i iD editoren. Jeg skal nok orientere jer om
når det sker samt hvordan du få luftfotolaget frem.

Geodatastyrelsen er ikke afvisende overfor at lave en TMS (Tile Map
Service) en gang ud i fremtiden, så OSM frivillige  kan benytte
Geodatastyrelsens servere i stedet for Gregers mapproxy. De har mere
serverkraft og hurtigere netværksforbindelse. Såfremt dette sker, skal
der nok komme en orientering om dette og hvordan I benytter sådan en
TMS til Potlatch2, iD editor eller JOSM redigeringsværktøjerne.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen