[Talk-dk] Rettigheder til Geodatastyrelsens frie data

pmsg pmsg2010 at yahoo.com
Tir Jan 7 12:32:23 UTC 2014

Hej talk-dk

Jeg har netop tilmeldt mig denne liste på opfordring fra Hjart. Han
havde gjort mig opmærksom på, at Geodatastyrelsen siden sidste år
tilbyder kortdata under en gavmild, ægte fri licens. Det er et stort
og prisværdigt skridt, som Folketinget og myndighederne har foretaget.
Og tak til Hjart for at gøre mig opmærksom på det.

Men er det overhovedet er afklaret, om dataene må benyttes til at
skabe afledte vektordata i OSM? Skal Geodatastyrelsen ikke eksplicit
acceptere vores "contributor terms" eller have en særlig aftale med
OSMF?

Det er ikke selvfølgeligt. Tværtimod kræver Geodatastyrelsen under
"Vilkår for brug af FOT-data" at blive angivet som kilde og præciserer
hvordan: http://www.gst.dk/NR/rdonlyres/9F407DF4-DE41-4D46-8C14-8EFA1BFF71A9/0/VilkarforbrugafFOTdata.pdf

Det kan vi (OSM) ikke leve op til. Det kræver en særlig aftale (a la
Fugro eller Bing), som måske findes? Hvis der ikke er en aftale, så
bringer vi projektet i fare ved at bruge dataene. Jeg håber, at nogen
kan gøre mig opmærksom på min fejltagelse!

Mange hilsner,
pmsg