[Talk-dk] osm standard kort

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tir Jul 15 22:00:37 UTC 2014

On 15/07/2014 23:31, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Indkorsler burde jo ikke vaere adgangsveje mellem motorveje og skovveje.
>
> Saa der er nok en del veje tagget som highway=service,service=driveway,
> der burde vaere highway=unclassified.

Jeg kender situationen. Indkørslen til gården er indtegnet som en
driveway, hvilket sådan set er korrekt (det er i hvert fald ikke en
offentlig vej, som "unclassified" ville indikere). Fra gården udgår så
mark- og skovveje, som også korrekt er indtegnet som tracks. Problemet
er at mapnik stylesheetet først viser driveways ved et meget højere zoom
end tracks, måske fordi man antager at det drejer sig om små indkørsler
til garager i villakvarterer. Men indkørsler til gårde og lignende er
også private og i princippet ikke anderledes.

Enten bør tracks først vises ved et højere zoom (hvilket næppe vil
behage i øde egne som den australske outback, hvor tracks er vigtige
også ved lave zooms) eller også må driveways vises ved lavere zooms (med
et rodet kort i bymæssig bebyggelse til følge). Måske undlade at bruge
service=driveway, hvis der er tracks forbundet i enden?