[Talk-dk] osm standard kort

Kristian Krægpøth k.kragpoth at gmail.com
Ons Jul 16 14:53:17 UTC 2014

Jeg synes ikke, at highway=unclassified er en passende betegnelse for de
veje, der fører frem til både ejendomme og eventuelle
mark- og skovveje. Hvis highway=unclassified skal bruges, skal der i hvert
fald tilføjes et eller flere access=XX, fx access=forestry. Men det er ikke
rigtig godt.

Når jeg læser i wiki´en kan jeg se at highway=service er "for access roads
to, or within an industrial estate, camp site, business park, car park
etc." Jeg anser landejendomme for en business i den her forbindelse.
Hvis man giver highway=service tilføjelsen service=driveway betyder det "a
service road leading to a residens or business, usually with
access=private."

Det virker som der ikke rigtig er forskel på
higway=service og
highway=service, service=driveway.
Den sidste omfatter også boliger og er måske oftere privat end den første.

For fremtiden vil jeg bruge highway=service i forbindelse med adgangsveje
til ejendomme, som også er adgangsveje til fx skovområder.
Kun hvis der ALENE er tale om adgang til ejendomme vil jeg tilføje
service=driveway.

Men pyh-ha, hvor har jeg tegnet mange adgangsveje, som også er adgang til
skovarealer, med tilføjelsen driveway.
Findes der en enkel måde hvor man i ét (eller få) hug kan slette alle
service=driveway på de veje, som giver adgang til highway=track?

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth