[Talk-dk] Primitiv overnatning og Shelters i DK

Jens Winbladh jens at somewhere.dk
Tor Jun 26 16:19:54 UTC 2014

Hej alle

Flere har spurgt efter kort med primitiv overnatning og Shelters. De synes
at udinaturen.dk er helt umulig på en smartphone og der mangler mange POI's
på netop disse punkter.

Derfor vil jeg slået er slag for primitive teltpladser og shelter.
Jeg har lavet en Presets til JOSM, som man kan bruge.

Derudover har jeg lavet et kort (der trækker data fra Overpass,så det
opdateres temmeligt hurtigt), hvor man kan se nogle af tingene. Kortet :
http://somewhere.dk/maps/camp/
<http://somewhere.dk/maps/camp/#13/55.7235/9.5845>

Jeg mangler dog de fri teltskove, men jeg synes ikke det giver mening at
oprette det i OSM, da det egentligt er et ejerforhold og ikke skovgrænse
der er tage om. (Ikke nødvendigvis ssmmenfaldende)

/Jens Winbladh

Jeg bruger følgende tags til kortet:

   - Primitive teltplads: tourism=camp_site
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:tourism=camp%20site?uselang=da> +
   backcountry=yes
   - Shelter: amenity=shelter
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity=shelter> + shelter_type
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shelter_type>=lean_to
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:shelter_type%3Dlean_to>
   - Picnic m. bålplads: tourism
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tourism?uselang=da> = picnic_site
   <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:tourism=picnic%20site?uselang=da> +
   fireplace=yes

Ekstra tags der bruges:

   - fireplace=yes/no (Bålplads:)
   - website <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:website?uselang=da>=*
   (Website)
   - fee=yes/no (Gebyr)
   - backcountry=yes (primitivt og Ingen adgang med bil)
   - openfire=yes/no (Åbent ild)
   - drinking_water
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:drinking_water>=yes/no
   (Adgang til drikke vand)
   - note <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:note?uselang=da>=* (Note)
   - access=* (permissiv=skal spørge før man bruger stedet)
   - bin=yes/no (adgang til affaldsspand)
   - wheelchair=yes/no/limited (adgang for kørerstol)