[Talk-dk] Vej med barriere

Lars Thegler lars at thegler.dk
Man Maj 5 07:56:09 UTC 2014

> En
> mulighed er at tagge et lille stykke af vejen med motorcar=no for at sikre
> korrekt navigering.

Typisk kan man jo beskrive virkeligheden på forskellige måder, og man
kan da vælge en måde som er hensigtsmæssig, så længe ens beskrivelse
stadig stemmer overens med virkeligheden,

Hvis man beskriver på en måde der ikke stemmer overens med
virkeligheden, blot for at fremtvinge et bestemt resultat i en bestemt
redering, så har man brudt princippet "don't tag for the renderer"
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer).

At tagge et lille stykke af vejen som foreslået, ligger lige på denne
grænse, vil jeg mene. Man bør her træde meget varsomt.

Hvis der er routingfejl i applikationer fordi de ignorerer
punktbarrierer, er det noget der skal rettes i applikationerne, ikke i
OSM data. Jeg kan ikke se at vi kan rette alle punktbarrierer til
noget andet, blot for at tapetsere hen over nogen defekte apps.

Men når det er sagt, så bør man naturligvis bruge de korrekte tags.

/Lars