[Talk-dk] Interesse for import af 3, 8 millioner bygninger i OSM Danmark?

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Ons Nov 19 20:14:29 UTC 2014

On 19-11-2014 17:30, Soren Johannessen wrote:
> Hej alle sammen
>
> Vi har for tiden ca. 775.000 bygninger i OSM Danmark. Vi har mulighed
> for at få 3,8 millioner ekstra bygninger i høj kvalitet fra det åbne
> geodataprogram og dermed værdiberige OSM Danmark endnu mere.

> Så giv lige tilkende din mening

Nej. Ikke før der er orden i licensforholdene.

Konkret:

Overholder den kildeangivelse som OSM kan love (reference til
OpenStreetMap på selve kortet, samt en mention på osm.org/copyright)
følgende klausul i licensbetingelserne:

 > Når data anvendes skal brugeren:
 >
 > på et rimeligt sted egnet til distributionsmediet indsætte følgende:
 > * ”Indeholder data fra Geodatastyrelsen”
 > * Navnet på datasættet(ene)
 > * Tidspunkt, hvor datasættet(ene) er hentet hos myndigheden, eller om
der er tale om en datatjeneste.

Er den mere eller mindre hemmelige side http://osm.org/copyright nok til
at opfylde det krav? Der er fx ikke noget krav om at brugere af OSM data
skal linke til den. Jeg ved det ikke og har ikke set nogle overbevisende
argumenter for at det er, så derfor må det blive et nej herfra.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk